تیم تخصصی سایبرتک

یکی از دغدغه های مهم کسب و کارهای آنلاین، نبودن یک تیم متخصص در کنارشون هست، تیمی که بتونه مسیر درستی رو برای توسعه و رشدشون ترسیم کنه. اعتبار ما برامون ارزشمنده، به همین دلیل تمام تلاش خودمون رو برای کسب رضایت مشتریان به کار می گیریم.

 

اطلاعات تماس

سایبرتک

۵ قدم برای همکاری با فری‌لنسرهای باکیفیت

۵ قدم برای همکاری

نیمی از مارکترها ادعا دارن که فعالیت‌های مارکتینگ محتواشون رو برون‌سپاری می‌کنن. این موضوع تعجب‌برانگیز نیست چون ۶۰٪ از مارکترهای بی‌توبی و بی‌توسی، تیم‌های مارکتینگ محتوایی با حداکثر پنج عضو دارن.

پیداکردن همکاری که به میزان کافی در یک موضوع خاص تجربه داشته باشه و مخاطبین برند رو بشناسه، یکی از رایج‌ترین چالش‌ها در تحقیق اخیر CMI عنوان شده.

برای اینکه به این چالش‌ها غلبه و با اعتمادبه‌نفس، فری‌لنسرهای برتر رو استخدام بکنید، یک راهنمای پنج مرحله ای رو برای شما آماده کردم که براساس تجربه‌های من از طریق کار با نویسندگان قراردادی به‌دست اومده.

۱. بودجهٔ کافی در نظر بگیرید

پیش از اینکه به‌دنبال نویسنده بگردید، باید یک بودجهٔ منطقی رو در نظر بگیرید.

شما نمی‌تونید حقوق یک کارمند تمام‌وقت رو به چهل تقسیم کنید و نرخ ساعتی فری‌لنسر رو حساب کنید. فری‌لنسرها به این خاطر که بیزینس خودشون رو دارن، حقوق بیشتری رو طلب می‌کنن. حقوق این افراد شامل هزینه‌ها (مالیات بر درآمد هم کارمند و هم کارفرما)، بیمه و هزینه‌های عملیاتی مثل هزینهٔ کامپیوتر، نرم‌افزار، اینترنت و چیزهای دیگه می‌شه. همینطور محل زندگیشون هم روی حقوق تأثیر می‌ذاره.

اگه در پیداکردن نویسنده‌هایی که تجربهٔ موضوعی کافی دارن دچار مشکل شدید، در نظر داشته باشید که نویسنده‌های باتجربه‌تر، هزینهٔ بیشتری رو هم می‌طلبن. بهتره نویسنده‌ای رو استخدام کنید که یک مطلب عالی رو با یک یا دو بار تلاش تحویلتون می‌ده تا اینکه نویسندهٔ ارزون‌تری رو استخدام کنید که نیاز به چندین بار تصحیح داره.

همچنین باید بودجه رو براساس نوع مطلب موردانتظار تنظیم کنید؛ پروژه هرچقدر به تحقیق و کار بیشتری احتیاج داشته باشه، به بودجهٔ بیشتری نیاز داره.

نرخ‌ها براساس هر فرد و هر صنعت کاملاً متغیره. برای محاسبهٔ بودجه، از همکاران در صنعتتون در مورد پرداختی‌هاشون بپرسید و همکاری‌های فری‌لنسرها و سازمان‌ها رو بررسی کنید.

وقتی بودجه رو تعیین و مشخص کردید که قراره به نویسنده چقدر پرداخت کنید، همچنان این اطمینان رو ندارید که ان رابطه تا چه حد موفقیت‌آمیز خواهد بود. به همین خاطر باید قدم‌های بعدی رو دنبال کنید.

۵ قدم برای همکاری

۲. پست نیازمندی بی‌نقصی رو تهیه کنید

نویسنده‌های فری‌لنس، به‌دقت پست‌های نیازمندی رو می‌خونن و بررسی می‌کنن که این فرصت براشون مناسبه یا نه. فهرست شما باید به‌وضوح انتظارات و درخواست‌های شما رو توضح بده تا به پاسخ‌های باکیفیت و درخواست‌های معتبری ختم بشه.

البته اینکه می‌خواید با کسی همکاری کنید، به این معنی نیست که شرح وظایف کاملی رو مثل شرح وظایف یک کارمند تمام‌وقت توضح بدید. بهتره چنین جزئیاتی رو قرار بدید:

  • توضیح وظیفه، شامل اطلاعاتی که توسط کمپانی ارائه خواهد شد و اطلاعاتی که نویسنده پیدا خواهد کرد
  • مشخص‌کردن اطلاعات یا مهارت‌های خاصی که مورد نیازه
  • مطلب موردانتظار و طول اون
  • زمان آغاز و پایان شامل ددلاین‌های موردانتظار
  • محدودهٔ جبران به‌همراه نکاتی مثل نرخ ساعتی یا حقوق ثابت و همچنین زمان‌های پرداخت

همینطور بهتره یک‌سری از ویژگی‌های شخصیتی رو هم به فهرستتون اضافه کنید تا فری‌لنسر بدونه که همکاری با شما به چه شکلیه. و از همه مهم‌تر، از پرسیدن سوالات اضافی و ضروری اجتناب نکنید تا بتونید کاندیدای ایدئال رو برای همکاری پیدا کنید.

نکته: برای اینکه ببینید دقت کار فری‌لنسرها تا چه حدیه، یک «امتحان» کوچیک انجام بدید؛ مثلاً بهشون بگید «لطفاً در قسمت موضوع نوشته‌تون، کلمهٔ «فری‌لنسر» رو قرار بدید.»

 ۵ قدم برای همکاری

۵ قدم برای همکاری

۳. بهترین نویسنده رو برای برندتون پیدا کنید

این روزها دسترسی به نویسنده‌های باکیفیت برای وظایف و پروژه‌هاتون، خیلی راحت‌ترشده. چنین گزینه‌هایی رو پیش روتون دارید:

  • از دوستان حرفه‌ای و شخصیتون درخواست معرفی کنید. نظرات این افراد خیلی ارزشمنده چون هر فرد یا نویسنده‌ای رو که بهتون معرفی می‌کنن قبلاً باهاشون همکاری داشتن. این ارجاعات دهان‌به‌دهان، از همون آغاز یک اعتبار مضاعفی رو به کاندیدای شما می‌ده.
  • به گروه‌های کاریابی مراجعه کنید. درسته که بسیاری از نویسنده‌ها برای پیداکردن شغل‌های ثابت به این گروه‌ها مراجعه می‌کنن ولی نویسنده‌های نیمه‌وقت هم برای پیدا کردن کار، از این گروه‌ها کمک می‌خوان. در فهرستتون واضح توضیح بدید که دنبال یک همکار نیمه‌وقت می‌گردید.
  • در سوشال مدیا پست کنید. این فرصت رو در اینستاگرام و توییتر پست کنید و از هشتگ‌های مربوط‌به صنعت و همینطور #فری‌لنس استفاده کنید. پست‌کردن در گروه‌های مرتبط سوشال مدیا هم می‌تونه روش خوبی برای دسترسی به نویسنده‌های نیش خاصی باشه.
  • به سایت‌های فری‌لنس مراجعه کنید. از پلتفرم‌های فری لنس استفاده کنید. این پلتفرم ها مخصوص یافتن، استخدام و پرداخت به نویسنده‌ها هستن. بسیاری از این پلتفرم‌ها بهتون کمک می‌کنن که سریع تولیدکننده‌های محتوای باکیفیتی رو پیدا کنید که برای نیشتون و یا در قالب نوع محتوایی که می‌خواید، کاری باکیفیت رو تحویل می‌دن.

نکته: روی سایت‌های فری‌لنس، یک پروفایل باکیفیت و گیرا بسازید که شخصیت و فرهنگ برندتون رو نشون بده و نویسنده‌ها و کسانی رو جذب بکنه که خواستار کار در اون محیط هستن.

نکته: اگه نویسنده‌ای رو استخدام می‌کنید که نیمه‌وقت فری‌لنس می‌کنه، درنظر داشته باشید که ممکنه تکمیل کارشون بیشتر از یک فری‌لنسر تمام‌وقت طول بکشه.

۵ قدم برای همکاری

۴. کاندیداهای نویسندگی رو ارزیابی کنید

اول باید گزینه‌های نهاییتون رو انتخاب کنید. می‌تونید پاسخ‌هایی رو که در امتحانتون قبول نشدن و مثلاً کلمهٔ «فری‌لنس» رو در عنوان ننوشتن حذف کنید. بعد پاسخ‌های باقی‌مونده رو بررسی و اون‌هایی رو که الزامات اولیه رو پر نمی‌کنن حذف کنید.

همینطور پلتفرم‌های فری‌لنس بهتون کمک می‌کنن تا نویسنده‌های ماهر رو براساس پیش‌نیازهایی که در ذهن دارید فیلتر کنید و فقط از نویسنده‌های واجدشرایط بخواید که به فهرستتون پاسخ بدن.

بعد از اینکه فهرست نهایی رو مشخص کردید، یک مصاحبه ترتیب بدید و در طول این مصاحبه این سوالات رو ازشون بپرسید:

  • پیش‌زمینهٔ حرفه‌ای و تجربه‌ای که در زمینه‌های مدنظرتون دارن (مثلاً سئو و نوشتن عنوان)
  • تجربه‌ای که در نیش شما و نوع محتوایی که می‌خواید دارن
  • روش نوشتن مطالبی که در نظر دارید
  • روش مدیریت ددلاین‌ها زمانی‌که دارن روی چندین پروژه کار می‌کنن
  • چطور به موانع غیرمنتظره پاسخ می‌دن

نکته: می‌تونید مثال‌هایی رو در طول مصاحبه مطرح کنید تا فرایند فکری کاندیداتون رو بهتر درک کنید.

وقتی یک کاندیدا چشمتون رو گرفت، می‌تونید به مرحلهٔ بعدی برید. اگه دو یا سه کاندیدا رو در نظر گرفتید، ازشون بخویاد که یک پروژهٔ پولی کوچیک مربوط‌به موضوع مدنظرتون رو انجام بدن و بعد توانایی نویسندگیشون رو از نظر درک وظیفه و آماده‌کردن محتوا مقایسه کنید.

۵ قدم برای همکاری

۵. نویسندهٔ فری‌لنس رو استخدام کنید

وقتی نویسندهٔ موردنظرتون رو برای استخدام انتخاب کردید، باید انتظاراتتون رو با جزئیات مطرح کنید.

استخدام فری‌لنسر، با استخدام کارمند تفاوت‌های واضحی داره. شما می‌تونید به کارمندانتون بگید که چه کاری رو چطور انجام بدن ولی نمی‌تونید این توصیه رو به فری‌لنسرها بکنید چون فری‌لنسرها روش کار رو خودشون کنترل می‌کنن.

باید به فری‌لنسرها در مورد معیارها، تاریخ شروع، چشم‌انداز کاری مفصل، نوع مطالب و شرایط پرداخت توضیحات شفافی رو ارائه کنید. تمام این جزئیات باید در قرارداد ذکر باشه تا این قراداد از بیزینس شما و نویسنده حفاظت بکنه و این رو مشخص بکنه که نویسنده یک پیمانکاره نه یک کارمند.

یک قرارداد مفصل و شفاف، به‌طور خلاصه شامل این موارده:

  • نام‌ها و اطلاعات تماس
  • وظایف و مطالبی که انتظارش رو دارید
  • ددلاین‌ها و محدوده‌های زمانی
  • شرایط پرداخت
  • مالک اثر نهایی
  • بند اطلاعات محرمانه
  • محدودیت‌های مسئولیت
  • شروط کپی‌رایتر فری‌لنس ومسئولیت‌ها
  • بندهای غرامت

پیش از اینکه هر دو طرف قرارداد رو امضا و پیش‌پرداخت‌ها رو پرداخت بکنن، رابطه‌ٔ کاری رو شروع نکنید.

نکته: برای اینکه نویسنده هر چه سریع‌تر با روند کارتون آشنا بشه، مثال‌ها و اسناد مشابهی رو در اختیارشون بذارید تا انتظاراتتون رو بهتر درک بکنن.

نکته: اطمینان حاصل کنید که نویسنده به سرورها و پلتفرم‌های موردنیاز برای کارشون، دسترسی داشته باشن. این کار از همون آغاز، باعث بهبود بازده کاریشون می‌شه.

تیمتون رو با فری‌لنسرها گسترش بدید

فرایند استخدام نویسندهٔ فری‌لنس مشابه استخدام کارمنده. شما باید بدونید که چه چیزی می‌خواید، اون رو در فهرست نیازمندی‌هاتون توضیح بدید، کاندیداها رو انتخاب کنید، مصاحبه ترتیب بدید و با کاندیداهای ارجح تعامل کنید.

همینطور باید به ماهیت معاملاتی رابطه‌تون هم احترام بذارید. درسته که نمی‌تونید روش کاریشون رو کنترل کنید ولی می‌تونید دقیقاً توضیح بدید که چه چیزی رو در چه فرمتی و چه زمانی می‌خواید تحویل بگیرید.

با دنبال‌کردن این فرایند، استعدادهای ارزشمندی رو پیدا خواهید کرد که می‌تونن نتایج خوبی رو برای تیم مارکتینگ محتوای برندتون فراهم بکنن.

۵ قدم برای همکاری

برای دیدن منبع این مقاله، اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقالات بیشتر، اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر