تیم تخصصی سایبرتک

یکی از دغدغه های مهم کسب و کارهای آنلاین، نبودن یک تیم متخصص در کنارشون هست، تیمی که بتونه مسیر درستی رو برای توسعه و رشدشون ترسیم کنه. اعتبار ما برامون ارزشمنده، به همین دلیل تمام تلاش خودمون رو برای کسب رضایت مشتریان به کار می گیریم.

 

اطلاعات تماس

سایبرتک

مدیر مارکتینگ محصول کیه و چه کاری انجام می‌ده؟

مدیر مارکتینگ محصول

تیم تحقیق و توسعهٔ شما، ماه‌ها روی محصول جدیدی کار می‌کنه و منابع ارزشمندی رو صرف طراحی و ساختش می‌کنه. اون‌ها به‌دقت در مورد بازار و مشکلاتی که قراره حل بکنن، تحقیق می‌کنن.

این تیم در مورد بهترین محصول ممکن ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی می‌کنه و به دقت اون رو می‌سازه و بعد، از نظر عملکردی امتحانش می‌کنه تا مطمئن بشه کاری که براش طراحی شده رو انجام می‌ده.

قطعاً شما هم مطمئنید که این محصول یک ایدهٔ عالی برای تولیده.

خب حالا که یک محصول فوق‌العاده رو برای فروش دارید، چطور قراره اون رو اعلام کنید و به دست مشتری‌های بالقوه و کسانی که خریدارن برسونیدش؟

برای این مرحله از فرایند (یا در شرایط ایدئال، از آغاز تحقیق و توسعه)، شما مدیر مارکتینگ محصول رو دارید که قراره قدم بعدی رو برای این محصول برداره. محصولتون بدون مارکتینگ (حتی اگه بهترین محصول باشه) توسط مشتری‌ها کشف نخواهد شد و مشکلی رو از کسی حل نخواهد کرد. این می‌تونه به فروش‌های ضعیف، شکست اقتصادی و مشتری‌های بالقوه‌ای ختم بشه که همچنان از مشکل اصلیشون رنج می‌برن.

اگه از این نقطه‌نظر نگاه کنید، می‌بینید که مدیران خوب مارکتینگ محصول چه افراد ارزشمندی هستن. بیاید بیشتر در مورد این شغل یاد بگیریم.

مدیر مارکتینگ محصول یعنی چی؟

ممکنه براتون سوال پیش بیاد که مدیر مارکتینگ محصول چیه و حضور اون‌ها برای انتشار محصول تا چه حدی ضروریه؟ این فرد کسیه که وظیفهٔ جایگاه‌یابی، پیام‌رسانی و برندینگ یک محصول رو انجام می‌ده.

برای اینکه بهتر متوجه این نقش بشید، بیاید نگاهی به نمونه‌ای از شرح وظایف این شغل بندازیم.

شرح وظایف مدیر محصول

این فرد مسئول نظارت بر ساخت و توزیع کمپین‌های تبلیغاتی برای محصولات کلیدی خواهد بود و درک عمیقی از مخاطب هدف و ویژگی‌های محصول خواهد داشت.

مهارت‌ها و صلاحیت‌های مدیر مارکتینگ محصول:
  • تجربیات بنیادی در زمینهٔ مدیریت مارکتینگ و کمپین
  • مهارت‌های مدیریت پروژه
  • مهارت‌های بالای سازمانی و ارتباطی
  • توانایی تحلیل اطلاعات مرتبط و تصمیم‌گیری براساس اون‌ها
  • توانایی اولویت‌بندی وظایف و مسئولیت‌های موجود در پروژه‌ها

کارفرماها برای این موقعیت شغلی، دنبال کسانی هستن که حداقل مدرک لیسانس در زمینهٔ مدیریت کسب و کار، بازاریابی یا رشته‌های مرتبط رو داشته باشن. بعضی از کارفرماها ممکنه دنبال کسانی با مدارج علمی بالاتر و تجربیات بیشتری در زمینهٔ مارکتینگ، فروش و تبلیغات باشن.

یک مدیر مارکتینگ محصول چه کارهایی انجام می‌ده؟

این افراد مسئول طراحی داستان محصولات هستن که باعث جلب‌نظر مشتری‌ها برای خرید محصول بشه و پس از انتشار محصول، فیدبک‌های مشتری‌ها رو جمع‌آوری می‌کنن.

وقتی محصولی آمادهٔ انتشار می‌شه، مدیر یا تیم مارکتینگ محصول، در جریان این فرایند قرار می‌گیره و عموم رو از ارزش‌ها و مزایای این پیشنهاد آگاه می‌کنه و در نهایت مشتری‌های بالقوه رو به طرفدارانی مشتاق تبدیل می‌کنه.

برای انجام این کار، مدیر مارکتینگ محصول روی سه مرحله از قیف فروش تمرکز می‌کنه:

۱. اکتساب: افزایش آگاهی درمورد محصولتون از طریق محتواهایی مثل سوشال مدیا، کپی‌رایتینگ و بلاگ‌ها. مدیر مارکتینگ محصول باید در این مرحله بدونه که می‌خواد چه نوع کمپینی رو پیاده بکنه، بودجه‌ای رو برای تلاش‌های مارکتینگ در نظر بگیره، برنامهٔ پروژه‌ای رو طراحی بکنه که زمان انتشار این محتوا رو نقشه‌برداری بکنه و بر تیمی نظارت بکنه که محتوای موردنظر رو خواهند ساخت.

۲. اینگیجمنت: ایجاد اعتماد و گفتگو با مشتری‌های بالقوه از طریق رویدادها، کمپین‌ها و فراخوان‌های عمل مخصوص.

۳. تبدیل و نگه‌داری: تبدیل مشتری‌های بالقوه به مشتری‌های متمایل به خرید و حفظ مشتری‌های وفادار فعلی از طریق مدل‌های اشتراکی و بیش‌فروشی‌ها.

این رو هم در نظر داشته باشید که مسئولیت‌ها و انتظاراتی که از مدیر مارکتینگ محصول می‌ره، ممکنه در کمپانی‌ها و کمپین‌های مختلف متفاوت باشه.

مدیر مارکتینگ محصول چه فرقی با مدیر محصول داره؟

این دو موقعیت شغلی عناوین مشابهی دارن و گاهی‌اوقات مشکله که نقش‌های اون‌ها رو داخل کمپانی از هم افتراق بدیم. بعضی‌های ممکنه فکر بکنن که مدیر مارکتینگ محصول همون مدیر محصوله ولی این اشتباهه. این دو موقعیت شغلی شباهت‌هایی بهم دارن ولی مسئولیت‌هاشون کاملاً متفاوت از همه.

هر دوی مدیر مارکتینگ محصول و مدیر محصول، صدای محصولن ولی تفاوتشون در مخاطبشونه. یک مدیر محصول، در مرحلهٔ تولید محصول صداش رو به گوش بقیه می‌رسونه. این افراد در داخل کمپانی با مهندسین و توسعه‌دهنده‌ها در مورد ویژگی‌ها و عملکرد محصول صحبت می‌کنن و مسئول پاسخ‌دهی به چنین سوالاتی هستن: «آیا این محصول می‌تونه مشکلاتی رو حل بکنه که هدف قرارشون دادیم؟»

از طرف دیگه، یک مدیر مارکتینگ محصول، مسئول صحبت با دنیای بیرونه. این افراد روی سوالاتی مثل «مردم چطور مطلع خواهند شد که این محصول مشکلاتشون رو حل می‌کنه؟» تمرکز دارن. این مدیران، برنامه‌های انتشار رو طراحی می‌کنن و با تیم سوشال مدیا، تیم روابط عمومی، تیم مارکتینگ و تیم فروش همکاری می‌کنن تا از انتشار موفق محصول اطمینان حاصل بکنن و توضیحاتی رو در مورد این محصول جدید یا توسعه‌یافته به گوش دنیا برسونن.

درسته که این افراد وظایف کاملاً متفاوتی دارن ولی گاهی‌اوقات با هم همکاری می‌کنن. هر دوی مدیران محصول و مدیران مارکتینگ محصول باید درک عمیقی از شخصیت خریدار داشته باشن و نتایج تحقیقاتشون رو با بقیه به اشتراک بذارن.

مدیر مارکتینگ محصول

ممکنه نقش مدیر مارکتینگ رو هم با مدیر مارکتینگ محصول اشتباه بگیریم. اینجا هم شباهت‌هایی بین وظایف وجود داره ولی یک مدیر مارکیتنگ، اغلب روی فعالیت‌های عمومی مارکتینگ کار می‌کنه تا آگاهی کلی رو در مورد کمپانی بالا ببره و معمولاً زمان کم‌تری رو صرف تحقیق و توسعهٔ شخصیت‌های مشتری می‌کنه.

ساخت یک محصول، فقط نیمی از مبارزه رو شامل می‌شه. شما برای اینکه در انتشار محصولتون موفق باشید، محصولتون رو سودآور بکنید و اون رو با اطمینان به دست افراد هدف برسونید، فردی رو برای هدایت سکان مارکتینگ نیاز دارید. وقتی مدیر مارکتینگ محصول رو به‌درستی انتخاب کردید، اون‌ها مشتری‌های مناسب رو به سمت محصولتون هدایت خواهند کرد.

برای دیدن منبع این مقاله، اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقالات بیشتر، اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر